2009. november 7., szombat

Ahogy lentebb, a Témavilágok felsorolásában is olvasható, az eddigi pályám alatt a figuratív ábrázolásmódból - a városképektől - fokozatosan jutottam el az ábrázolt, engem érdekelt témavilágok geometrikus formákra való egyszerűsítésein át, 2009-re egy olyan absztrakt formavilághoz, melyben a látható világ felismerhető formái végleg vagy részben felbomlottak. Három stílusvilág jellemzi 2009 elejétől kezdve készített munkáimat: az absztrakt, és a szimbólumokat magában hordozó geometrikus absztrakt, és a koncept.

Ettől az évtől témavilágom és technikám is megváltozott: az eddigi városképek, és annak részletei eltűntek, illetve az azokhoz köthető sokszorosító grafikai eljárással készült munkák is; helyüket (többek között) a fehér lapokon zselés fekete tollal készített nonfiguratív grafikák vették át. Ezek a grafikák száguldó fekete VONALakkal metszik el, és szövik át a fehér végtelen egy szeletét: a papírt. CSELEKVŐ VONALAK ezek, melyek a halott fehér papírra ÉLETET visznek! Ezeknek a grafikáknak a kompozícióit, belső arányait élet és mozgalmasság járja át. Szeretem, örömöm telt/telik bennük mikor ezeket készítem. Semmi mögöttes tartalmat, és jelentést nem kívántam ezekbe a líraian absztrakt vonalakból felépülő munkákba tenni, ilyet nem hordoznak. Ezt árulják el címeik is: Vonalak 1, 2, 3... :

(http://hladrian.bogspot.com/2009/04/vonalak-1-zseles-toll-papir-2009.html, http://hladrian.blogspot.com/2009/04/vonalak-2-zseles-toll-papir-2009.html, http://hladrian.blogspot.com/2009/04/vonalak-3-zseles-toll-papir-2009.html)

Ugyancsak ettől az évtől kezdve készítem a geometrikus formákba ágyazott szimbólumok felhasználásával a grafikáim egy másik típusát. Ezekben a munkáim többségében fellelhető a keresztény világkép és témavilág. Az olyan fogalmak, mint az újjászületés, véges és végtelen, tudat és psziché, kezdet és vég, stabilitás és rend nem jeleníthetőek meg, illetve képezhetőek le figuratívan se grafikailag, se festészetileg, se szobrászatilag. Így ezek képzőművészeti bemutatására absztrakt, geometria formákat, szimbólumokat használok, amelyek maguk is elvonatkoztatnak a látható valóságtól, így a legjobban tudnak közelíteni is ezekhez az elvont fogalmakhoz. Ezeket a munkáimat
SZIMBOLIKUS ABSZTRAKT munkáknak hívom.

Ezen a szóösszetételem alatt azt értem, hogy azok a geometriai formák melyek ezeken a képeimen megjelennek, nemcsak önmagukat jelentik, hanem egyben örök szimbólumokként is megjelennek a képeken belül, így adva többletjelentést, és "további erőt és sugárzó méltóságot" ezeknek a tökéletes formáknak. Szimbólikus absztrakt képeknek azokat a grafikáimat tartom, melyeket tudatosan úgy alkotok meg, hogy jelentéseket - elsősorban hitbeli jelentéseket - hordozzanak.

Ezek elkészítéséhez fehér papírt, fekete tollat, ceruzát, vonalzót és számológépet használok. Ezek a TISZTA, TÖMÖR EGYÉRTELMŰSÉG kifejezéséhez kellenek. (Egyébként keresztény témavilágú alkotásaim - melyhez a Biblia adta/adja az ötleteket - már pályafutásom legelejétől meg-megjelennek munkáim között.) Grafikáim e típusát fehér lapra, fekete tollal, ceruzával, vagy fekete vagy szürke temperával készítem. Munkáim ezen típusában visszatérő motívum a négyzet, amely szimbólumként van jelen, szimbolizálja a stabilitást, a végességet, a teljességet. Ezek a grafikák közül munkáim egy része egy 70x74 cm-es méretűre vágott lapon jelenik meg, amelyen belül egy négyzet (50x50 cm) adja meg azt a "keretet", amelyen belül megjelenik az adott grafika.
Pl.: Stabilitás - http://hladrian.blogspot.com/2009/08/stabilitas-zseles-toll-papir-70x70-cm.html,
Oltalom - http://hladrian.blogspot.com/2009/10/oltalom-zseles-toll-papir-70x74-cm-2009.html.
Ezen a csoporton belül kell megemlíteni azokat a mozgóképes munkáimat is, melyeket Corel R.A.V.E. programmal készítek. E 1-2 perces munkáimat a fekete vonalakból alkotott geometrikus formák és vonalak mozgó kompozíciója jellemzi. Mögöttes tartalmat - a fent említett "lírai absztraktnak" említett munkáimhoz hasonlóan (Vonalak 1,2...) - szintén nem hordoznak. Tisztán a látvány, a munkában lévő arányok, arányosság tisztasága, rendje, Kepes György által a Látás nyelve című könyvében említett: "dinamikus egyensúly" szépségének bemutatása, és ennek a látványnak az élvezése hajtott ezeknek az animációknak az elkészítésében.
Pl.: Vonalak - http://hladrian.blogspot.com/2009/08/blog-post_25.html,
Stabil csend - http://hladrian.blogspot.com/2009/09/blog-post.html.
Ebbe a típusba - szimbolikus absztrakt - tartoznak még az un. festett grafikáim és a színes grafikáim is (mindkét fajta munkáim általában 70x100 cm-es méretben készülnek), amelyek közül az elsőre azért használom ezt a kifejezést ezekre a típusú munkáimra, mivel valóban festettek, mivel a festészet eszköztárával készültek/készülnek (fehér papírra, fekete vagy szürke temperával, festőszalaggal és szivacshengerrel). De ízig - vérig GRAFIKÁK, mivel a tónusskála végleteiből, illetve annak árnyalataiból állnak.
Pl.: Pozitv - negatív - http://hladrian.blogspot.com/2009/09/blog-post_23.html,
Stabil örökkévalóság - http://hladrian.blogspot.com/2009/10/stabil-orokkevalosag-tempera-papir.html,
A 0. nap - http://hladrian.blogspot.com/2009/10/0.html.
A színes grafikáim szintén keresztény témavilágban készülnek, amelyek kompozícióit geometrikus vonalak között élő színes és fekete-fehér képrészletek, illusztrációk töltik ki, amelyek azt az adott Bibliai részt dolgozzák fel, amelyről szól a grafika.
Pl.: Következmény - http://hladrian.blogspot.com/2009/09/kovetkezmeny-zseles-toll-ceruza-szines.html, Következmények - http://hladrian.blogspot.com/2009/07/kovetkezmenyek-zseles-toll-ceruza-papir.html.

A harmadik stílusvilág, emly szintén az idei évtől jelent meg munkásságomban: a koncept. Ezeket az egyedi grafikákat vonalakból és szövegekből építem fel fehér lapokon fekete tollal, melyek egymást erősítve segítik a munkák értelmezését, és sok esetben filozófiai háttereket is megnyitnak a nézők előtt, és rejtetten utalnak bizonyos elvontabb dolgokra is. A szövegrészletek egy részét különböző könyvekből kölcsönöztem, mig egy másik része ezeknek a mondatoknak saját megfogalmazás. Így ezek az alkotásaim a vizuális jelrendszerünk egyik alapjához - a vonalhoz - annak tiszta egyszerűségéhez térnek vissza, és a szavakhoz, melyek pedig emberi civilizációnk alapjának tekinthetőek. Témavilágukat tekintve ezek a szöveges koncept munkák a gondolatok, érthetőség - értelmetlenség, beszéd, hit, bűn, paradoxon szavak és kifejezések köré írhatóak le talán a legjobban. Pl.: "Sok beszéd van, ami csak a hiábavalóságot szaporítja..." -
http://hladrian.blogspot.com/2009/07/sok-beszed-van-ami-csak-hiabavalosagot.html,
Érthetőség - http://hladrian.blogspot.com/2009/07/erthetoseg-zseles-toll-papir-21x30-cm.html.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése